söndag 18 juli 2010

Veckans recension: Men of the Otherworld av Kelley Armstrong

För alla som undrat över hur det gick till när Clayton Danvers först blev biten, eller vad som egentligen hänt mellan Jeremy och hans pappa – här är berättelserna. Vi får följa hur Clay som barn inte motstod bettet, utan begärde det. Vi följer honom under hans första tid som varulv, hur han blir mer varg än människa och hur han till slut lät sig tämjas av Jeremy.
Som ett fullfjärdrat varulvsbarn var Clay mer annorlunda och mer konstig än något annat barn, och vi får följa hans kamp – inte för att passa in, utan för att blidka Jeremy, som blivit hans beskyddare och gud. Livet för honom i the Pack är inte lätt, eftersom han är den ende av the Packs söner som redan kan bemästra förvandlingarna och som redan kan överleva på egen hand. Och det här var långt innan Jeremy var den som stod högst i rang i the Packs hierarki. Liksom Clayton betraktades Jeremy som annorlunda, konstig, kanske till och med någon som inte borde få tillhöra. Vi får se the Pack som den var under Clays uppväxt, full av politiska rävspel, och bekanta oss med karaktärer som vi tidigare bara hört talas om.
Jeremys far Malcolm lurar bakom varje hörn, en djävul mitt i Jeremy och Clays paradis. Clay måste bli av med Malcolm, men hur? Malcolm är the Packs bäste slagskämpe, den starkaste av dem alla, med ett rykte som når långt och han är helt utan mänskligt samvete. Hur ska han, Clay, kunna driva bort Malcolm när han själv inte är mer än en valp med för stort självförtroende…?
Och så finns det andra problem. Kommer Jeremy lyckas få honom accepterad av resten av the Pack? Och kan Jeremy klara av att ta hand om sin far mycket längre, med Malcolms ständiga krav på pengar som inte finns, och det rykte som drar rackor till Stonehaven? Och kan det verkligen finnas något mer hos Jeremy, det som gör honom annorlunda, det som gör att han alltid vet när någonting är fel?
Clay har för längesedan bestämt sig för att han ska göra allt för Jeremy, vad som än krävs. Och han kommer inte tveka. Det spelar ingen roll vad han måste göra – han kommer göra det, hur långt han än måste gå…

Författarinnan till Women of the Otherworld skriver på sin hemsida att den här boken är ett komplement till serien. Jag kan inte annat än hålla med. Det är inte en bok man plockar upp innan man läst Women of the Otherworld, för då kommer man förmodligen inte att förstå särskilt mycket.
Det är en antologi bestående av fyra historier, berättade under olika tider – Infusion, Savage, Ascension och Kitsunegari. Alla handlar om och berättar om the Pack och dess medlemmar innan tiden då Bitten tar sin början och startar hela Women of the Otherworld-serien. Savage och Ascension är de två längsta berättelserna som utgör större delen av boken, med Clay som berättare. De övriga två handlar mest om Jeremy, med Malcolm och Jeremy själv som huvudpersoner.
Till skillnad från Women of the Otherworld är inga av karaktärerna som medverkar kvinnliga, vilket gör att boken inte faller in naturligt i serien. Men eftersom the Pack är den mest intressanta gruppen av övernaturliga har läsarna själva frågat efter berättelserna om Clays barndom, hans uppväxt och relationen mellan Jeremy och Malcolm. Jag är väldigt tacksam för att författarinnan bestämde sig för att inte bara skriva dem, utan också ge ut dem. Som komplement till serien är boken underbar, med massor av ledtrådar som hintar tillbaka till det man redan läst.
Det är berättelsen om Clay – hans utanförskap, hans uppväxt och hans dilemman, sidan av honom som aldrig återgick till att vara mänsklig. Men framförallt är det kanske berättelsen om Jeremy, och hans kamp mot en far som gör allt för att trycka ner honom på alla sätt och vis. Det är inte bara intressant utan också sorgligt och lite melankoliskt att se hans karaktär som yngre, naivare och framförallt sårbarare. Hans gång från någon som alla i the Pack ser som lite underlig, lite utanför och konstig till hans nuvarande position som den högste av dem alla är en berättelse om makt och om att styrka inte alltid ligger på ytan. Både han och Clay är två av mina favoritkaraktärer, och Men of the Otherworld är en bok som jag tar in och välkomnar helt på grund av just de två.
Men den här boken bör läsas inte som en del av serien, utan som ett komplement till vad man redan läst. Den är inte en viktig del, utan mest kul vid sidan av, om man undrar över andra karaktärer. Och Armstrong planerar även att ge ut en liknande bok, den här med titeln Tales of the Otherworld, som tar steget ifrån the Pack och presenterar en samling med övriga berättelser från Otherworld-universet, bland annat hur Clay mötte Elena…

”Men of the Otherworld”, 2009