torsdag 6 januari 2011

Årets böcker

Enzo och konsten att köra fort i regn av Garth Stein
Dansar med vargar av Michael Blake
Den mörka materian del 2: Den skarpa eggen av Philip Pullman
Svindlande höjder av Emily Brontë
Den mörka materian del 3: Bärnstenskikaren av Philip Pullman
På spaning i Sundsvall - skönhet i ny skepnad (antologi)
Fantastic Beasts and Where To Find Them av Newt Scamander (J.K. Rowling)
Dracula av Bram Stoker
Quidditch Through The Ages av Kennilworthy Whisp (J.K. Rowling)
The Werewolf's Guide To Life av Ritch Duncan och Bob Powers
Berättelsen om Edgar av David Wroblewski
Silverkniven av Gull Åkerblom
Blod av Åsa Anderberg Strollo
Revolutionary Road av Richard Yates
Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm
Boktjuven av Markus Zusak
Kyrkogårdsboken av Neil Gaiman
The Reckoning av Kelley Armstrong
Vingklippt ängel av Berny Pålsson
Benrangel av Stephen King
Tales Of The Otherworld av Kelley Armstrong
Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón
Den hemliga historien av Donna Tartt
En man med många talanger av Patricia Highsmith
Vårt lejon Christian av Anthony Bourke och John Rendall
Jag, Robot av Isaac Asimov
Ung & kåt av Melvin Burgess
Gökboet av Ken Kesey
Döden i dina ögon av Rachel Ward
På västfronten intet nytt av E.M. Remarque
Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl
Frostbitten av Kelley Armstrong
Hush, Hush av Becca Fitzpatrick
Djävulens märke av Magnus Nordin
Udda verklighet av Nene Ormes
Var är Alaska? av John Green
My Wolf, My Friend av Barbara Corcoran
Andarnas hus av Isabel Allende
Fight Club av Chuck Palahniuk
Patient 67 av Dennis Lehane
Blood and Chocolate av Annette Curtis Klause
1984 av George Orwell
Flickan från ovan av Alice Sebold
Dödssynden av Harper Lee
Frost av Maggie Stiefvater
Hamlet av William Shakespeare
En midsommarnattsdröm av William Shakespeare
Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck
Tartuffe av Molieré
De löjliga preciöserna av Molieré
Candide av Voltaire
Den unge Werthers lidanden av J.W. von Goethe
Gullivers resor till Lilliput och Brobingnag av Jonathan Swift
Drottningens juvelsmycke av C.J.L. Almqvist
Onåd av J.M. Coetzee
Envar av Philip Roth

Eftersom jag började plugga litteraturvetenskap på hösten, så finns det en del klassiska verk på nedre delen av listan. Jag har läst en hel del utdrag och dikter från massor med andra verk också, men jag skriver bara ned böcker jag läst om jag läst hela. Att jag läser litteraturvetenskap har också fört med sig att jag utökat registret med draman. Det är första gången jag ger mig på pjäser, och jag måste säga att även om det känns ovant, så gillade jag Shakespeare.
En annan överraskning är att jag läst inte mindre än tre fiktiva faktaböcker; Fantastic Beasts And Where To Find Them, Qudditch Through The Ages (båda av J.K. Rowling förstås) och The Werewolf's Guide To Life av Ritch Duncan och Bob Powers- helt enkelt en handbok för nybitna varulvar som var väldigt roande.
Några av årets höjdpunkter har varit kultböcker eller moderna klassiker som Ken Keseys Gökboet, Remarques På västfronten intet nytt eller Donna Tartts Den hemliga historien. Sen är jag ju svag för barn/ungdomsböcker med fantasyinslag - jag älskade verkligen Neil Gaimans Kyrkogårdsboken.
Lågvattenmärken har det också funnits. Jag avskydde My Wolf, My Friend av Barbara Corcoran, och var inte alls förtjust i Twilight-ripoffen Hush, Hush av Becca Fitzpatrick heller.
Den största chocken är väl egentligen att det bara finns en enda bok av favoriten Stephen King med på listan. Jag är ett hemskt fan.
Som ni ser har jag läst avsevärt fler böcker än en per månad, så en hel del av de här titlarna kommer dyka upp i bloggen under 2011 också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar