onsdag 2 november 2011

Halloweentips

Så här med Halloween och höstmörker tänkte jag att det kanske är en bra idé att tipsa om lite skräckböcker som man kan kura ihop sig under täcket med. Jag tänker inte göra någon topp tio-lista eller så, för jag har så svårt att rangordna böcker, men här är iallafall sju romaner att bli rädd för:

Först ut tänker jag på Dr Jekyll och Mr Hyde av R.L. Stevenson. En riktig klassiker som dessutom är så tunn att den går fort att läsa. Vetenskapens lite oroande kraft, förmågan att skilja gott och ont åt och så det där primitiva och djuriska som finns hos oss alla och som vi är rädda för. Kombinera och det blir till den här boken.

Coraline är en bok som är skriven för barn, men som ofta uppfattas som skräckinjagande bara av vuxna. Det är intressant att det är så, och det visar på hur olika barn och vuxna kan uppfatta samma sak. Boken handlar om Coraline, en flicka som hamnar i en parallell verklighet där hennes föräldrar är mycket bättre, maten är godare, leksakerna roligare - men alla har knappar som ögon och det finns något olycksbådande under ytan. Den är läskig just på grund av den där känslan, allt är för bra för att vara sant och något hemskt oundvikligen kommer hända. Skriven av Neil Gaiman.

Jurtjyrkogården av Stephen King kan mycket väl kvalificera sig som en av de läskigaste böckerna jag har läst. Komplett med en indiankyrkogård, barnadöd och djur som kommer tillbaka från de döda.

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist - jag tycker faktiskt att den här boken är ganska vacker med de två udda barnen som förenas i sitt utanförskap, men visst är boken obehaglig. Mobbing, vampyrer, hämnd och blod i Stockholms förorter - kan det bli bättre?

Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver är kanske inte skräck i ordets (eller genrens) rätta bemärkelse, men jag tycker ändå att den platsar på listan - en förälders värsta mardröm måste väl ändå vara när ens barn massakerar sina skolkamrater? Dessutom är den en av mina favoritböcker. Någonsin.

Precis som Dr Jekyll och Mr Hyde så är Dracula av Bram Stoker ett måste. Vampyrernas kung, i original. Det är en lite tråkig bok med dagens mått mätt, men jag tycker nog att den kan vara värd en genomläsning.

Och, till sist - Det av Stephen King kvalificerar sig som en av de böcker som gett mig mardrömmar och som jag inte vågat läsa i mörker. Clownfobi, here I come.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar