torsdag 10 november 2011

Library Activities

Ja, jag jobbar ju som sagt på kommunbiblioteket där jag bor just nu, eller, ja, jag arbetspraktiserar. Jag är dessutom med i skrivarcirkeln de har där och igår var det dags för uppläsning/författarbesök. Författaren i fråga var Amanda Svensson, augustprisnominerad för sin nya bok Välkommen till den här världen. Jag har bara läst Hey Dolly, hennes debutroman (rekommenderas).

Hursomhelst så var jag med på uppläsningen (där har ni mig på bild till och med - fotocred till Towe i cirkeln) och läste ur min nyskrivna skräcknovell, medan resten av gänget läste allt från dikter om stödstrumpor till Piraten-inspirerade noveller. Kul!

Idag har jag fyndat gallrat när jag gick igenom de gallrade ungdomsböcker som skulle läggas ut till försäljning; Duktig pojke av Inger Edelfeldt från 1983 (för att den handlar om en homosexuell kille och anses vara en av de första svenska böcker om just detta - och efter förra inlägget om homolitteratur har jag blivit intresserad av de olika sätten att beskriva homosexualitet), och två böcker av Peter Dickinson.

Jag vet inte om det bara är jag, men Dickinsons böcker ser ut som böcker som varit väldigt snygga och populära när de var inne (åttiotal här med), men att de liksom glömts bort nu. De heter iallafall Eva (1989) och Undergörerskan (1983). Båda verkar ha lite övernaturliga inslag, och sånt gillar ju jag.

Och vem vet - gillar man åttiotalsindiemusik gillar man kanske åttiotals-YA-böcker. Jag hoppas på det.

1 kommentar:

  1. Gick det bra med uppläsningen? Många som lyssnade? Jag hade varit sjuk nervös, haha.

    SvaraRadera