måndag 26 december 2011

Pärla ur hyllan: Boj och hans ättlingar av Dan Byström

Jag äger rätt mycket böcker. Många som är bättre än den här, snyggare och vackrare. Men den här är ändå en av mina favoriter av alla som jag äger. Boken heter Boj och hans ättlingar och är skriven av Dan Byström. Den gavs ut 1935 och jag upptäckte den hemma hos farmor och farfar när jag var yngre.

Eftersom jag älskade hundar med en nästan läskig fanatism just då så fick jag boken, som en gång tillhört min farfar. Han dog i Alzheimers kort därefter och den här boken är den enda ägodel jag har som har varit hans.

Hur som helst så tänkte jag visa lite av boken här, bara för att den är så fin.

Boken är uppbyggd så att man får följa flera generationer hundar, från stenåldern och den första kontakten med människan, till "nutid" (vilket betyder tidigt 30-tal). Kapitlen påminner alltså om fristående små berättelser om enskilda hundar, medan de tillsammans blir en släktkedja.

Boken är tyvärr inte inbunden utan har mjuka pärmar, vilket gör den mindre hållbar. Men den är full av fina svartvita illustrationer och korta, ofta humoristiska berättelser som inte tar lång tid att läsa. På baksidan får man reda på att boken kostat 3 kronor och 25 öre.

Dessutom är jag en sucker för hundberättelser och kan inte låta bli att smälta bara jag öppnar den här boken, som handlar mycket om hundars osvikliga lojalitet mot människan.

Alla hundarna verkar vara något slags föregångare till schäferrasen och är karakteristiskt modiga av sig. Det är en härlig bok, full av en lite oskyldig trettiotalsstämning som jag gillar. Det är en speciell bok som jag verkligen håller hårt i. Inte bara för att den varit min farfars, utan för att den är så mysig och känns unik också i sig själv. Jag har aldrig hittat en bok som är riktigt som den här, och jag tror aldrig att jag kommer göra det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar