söndag 1 januari 2012

Årets böcker

Kärleken, kriget – en algerisk mosaik av Assia Djebar
Utrensning av Sofi Oksanen
Fyrväktaren av Jeanette Winterson
Det går an av Carl Jonas Love Almqvist
Information av Martin Amis
Röda rummet av August Strindberg
Ett annat liv av Per Olov Enquist
Ett eget rum av Virginia Woolf
Pappa Goriot av Honoré de Balzac
Madame Bovary av Gustave Flaubert
Ett dockhem av Henrik Ibsen
Fröken Julie av August Strindberg
Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
Berta Funcke av Stella Kleve
Döden i Venedig av Thomas Mann
Brott och straff av Fjodor Dostojevskij
Främlingen av Albert Camus
I väntan på Godot av Samuel Beckett
På väg av Jack Kerouac
Stjärnans ögonblick av Clarice Lispector
Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
De ickesynliga av Fredrik Härén
The Hunger Games av Suzanne Collins
The Hunger Games: Catching Fire av Suzanne Collins
The Hunger Games: Mockingjay av Suzanne Collins
Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger
Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
Pojken i randig pyjamas av John Boyne
Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson
Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson
Lolita av Vladimir Nabokov
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson
Linas kvällsbok 1 & 2 av Emma Hamberg
Mardrömmar – första boken av Stephen King
Älskade syster av Joyce Carol Oates
Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist
Älskade Danny av Linzi Glass
Reckless av Cornelia Funke
Torsdagsbarn av Sonya Hartnett
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon
Waking the Witch av Kelley Armstrong
Harry Potter and the Philosopher’s Stone av J.K. Rowling
Harry Potter and the Chamber of Secrets av J.K. Rowling
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban av J.K. Rowling
Harry Potter and the Goblet of Fire av J.K. Rowling
Harry Potter and the Half-Blood Prince av J.K. Rowling
Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K. Rowling
Sommardåd av Stephen King
Just Kids av Patti Smith
Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter av Jonas Gardell
Mannen under trappan av Marie Hermanson
En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie
Nick & Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn & David Levithan
Horn av Joe Hill
Den andre Will Grayson av John Green & David Levithan
Kärlekens historia av Nicole Krauss
Regn och åska av Håkan Lindquist
Kafka på stranden av Haruki Murakami
Svarta vingar av David Almond
Hey Dolly av Amanda Svensson
Duktig pojke av Inger Edelfeldt
Du vet var jag finns av Rachel Cohn
Kära Ingen av Berlie Doherty
Ibland bara måste man av David Levithan
Isak & Billy av Kristofer Folkhammar
Under kupolen av Stephen King
Mannen som älskade Yngve av Tore Renberg
... som Italien av Måns Holst-Ekström


Årets skörd av böcker; 68 stycken. Att jämföra med förra årets 55. Jag gissar på att arbetslösheten spelat in här...
Man kan se rätt tydligt var jag slutade på litteraturvetenskapen, eftersom det finns ett tvärt kast från "fina" böcker till en massa spännande ungdomsböcker. Det är också på grund av litteraturvetenskapen som det finns pjäser med på listan - jag läser aldrig pjäser annars.
När jag pluggade skrev jag inte heller särskilt mycket recensioner, för att jag inte hann. Efteråt har jag också skrivit färre recensioner än förut, mest för att jag velat hitta tillbaka till något slags kravlöst läsande.
Hursomhelst. Årets lista kännetecknas också av alla homoböcker som jag fortfarande håller på att läsa :P
Jag har också läst mer Stephen King än vad jag gjort förra året - de flesta finns inte med här eftersom jag inte skriver ner omlästa böcker. Men årets längsta bok är ett av hans verk; Under kupolen som inte är mindre än 1180 sidor lång.
2011 har varit ett bra läsår iallafall - jag är nöjd. Och jag hoppas att 2012 blir lika bra!

1 kommentar:

  1. Du skrev ner Harry Potter :P Fast kanske var för att du läste dem på engelska?

    Anywho, wow. Många böcker. Jag har varit minst lika arbetslös som dig, om inte mer, och tror bara jag kom upp i 35 eller nåt...

    SvaraRadera