tisdag 3 januari 2012

Hur var ditt bok-2011?

Lite mer bokfrågor gör väl inget? :)

1. De fem bästa böckerna du läste under 2011?
Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger – en fantastisk bok på de flesta sätt, både språkligt, till innehållet, karaktärerna och humorn. Och så originell!
The Hunger Games av Suzanne Collins – precis lika spännande och uppslukande som jag blivit lovad.
Horn av Joe Hill – en bok där man inte har en aning om vad som kommer hända härnäst. Humor, skräck, religion, rockmusik – what’s not to love?
Duktig pojke av Inger Edelfeldt – en gammal ungdomsbok som förtjänar att lyftas fram igen. Galet bra.
Under kupolen av Stephen King – som jag längtat efter den här mastodontboken. Och den gjorde mig inte alls besviken. King kan fortfarande!

2. De fem böckerna som gjorde dig mest besviken?
Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Den boken blev så hypad i media att jag verkligen trodde den skulle vara fantastisk. Jag har sällan blivit så sjukt besviken. Jag köpte ju den till och med.
De ickesynliga av Fredrik Härén – blä. Kul med svensk fantasy, men den här boken bara tvångsmatar en med Pocahontastemat tills man vill kräkas över sidorna.
Pojken i randig pyjamas av John Boyne – trodde verkligen att den skulle vara bra. Och den hade kunnat vara bra, vilket gör mig förbannad.
Älskade Danny av Linzi Glass – jag hade höga förväntningar på den eftersom jag tidigare läst Sprickor och honungslim av Glass, som var väldigt originell. Det här var bara blaj, även om jag inser att jag inte tillhör rätt målgrupp. Men, herregud, vi har Lucy Daniels för sådana här böcker.
Svarta vingar av David Almond – samma här, Almonds Han hette Skellig är en av mina favoritböcker, och därför blev jag så grymt besviken på den här.

3. Mest chockerande (på ett bra sätt) boken under 2011?
Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist chockerade och äcklade mig, men den är ändå så väldigt, väldigt bra. Men till och med jag hade svårt att läsa en viss scen...

4. Den bok/de böcker du rekommenderade mest till andra under 2011?
Edelfeldts Duktig pojke har jag slängt i knät på en del människor, en av dem har till och med fått den uppkörd i ansiktet två gånger. Jag ber om ursäkt :P

5. Den bästa serien du upptäckte under 2011?
The Hunger Games, skulle jag tro. Spännande och originellt och bra. Jag ser verkligen fram mot filmen!

6. Favoritförfattare du upptäckte 2011?
Hm, jag vet inte om jag har någon favorit direkt, men jag upptäckte David Levithans böcker om homosexuella tonåringar, vilket var kul. Och Martin Amis skulle jag vilja läsa mer av, när jag känner att jag orkar med honom.

7. Den mest spännande, fängslande boken?
Igen, The Hunger Games blir nog mitt svar här. Det var verkligen streckläsning på hög nivå.

8. Den bok du såg mest fram emot?
Under kupolen av Stephen King hade jag väntat ett bra tag på.

9. Det finaste omslaget på en bok du läste 2011?
Ja, inte är det Duktig pojke iallafall. Jag gillade omslaget till Under kupolen väldigt mycket:






10. Den mest minnesvärda karaktären du stötte på?
Lisbeth Salander från Millenium-trilogin av Stieg Larsson. Lite tråkigt svar kanske, men det är sant.

11. Vilken bok var vackrast skriven?
Just Kids av Patti Smith, skulle jag tro.

12. Vilken bok påverkade dig mest?
Kerouacs På väg gjorde intryck på mig, på ett sätt jag inte riktigt hade förväntat mig. Hela konceptet med beat fascinerade mig, mer än något annat under litteraturvetenskapen.

13. Vilken bok kan du inte fatta att du INTE läst förrän 2011?
Harry Potter-serien på engelska.

14. Favoritcitat från en bok du läst 2011?
”Jag vet att om mitt hjärta inte satt fast bakom revbenen skulle det rymma sin väg och aldrig komma tillbaka. Det är för väl att människans viktigaste organ är placerat bakom galler.” – ur Hey Dolly av Amanda Svensson.

15. Den bok du läste 2011, som du kan tänka dig att läsa om 2012?
Alla Harry Potter-böckerna :P Men jag vet att de inte riktigt räknas eftersom jag läst om dem så många gånger... Information av Martin Amis skulle jag vilja läsa om, eftersom jag stressläste den så intensivt när jag pluggade. Samma sak med Döden i Venedig av Thomas Mann.

16. Vilken bok hade en scen som gjorde att du kände dig tvungen att prata med någon om den (en wtf-stund, ett galet avslöjande, en sexig kyss, etc). Spoila inte!
Mannen som älskade Yngve hade en del rätt roliga och sjuka stunder som gjorde att jag ville dela med mig av dem. Likaså Duktig pojke när jag tänker efter, särskilt när huvudpersonen kommer ut för sina föräldrar som bög.

6 kommentarer:

  1. hej luxaeterna... jag har snart läst ut under the dome nu och den är verkligen spännande, men det är störigt att det är så himla många personer att hålla reda på hela tiden. och mitt lokalsinne är jättedåligt så jag kunde inte gå efter kartan i början så när jag läser byter husen plats i mitt huvud hela tiden, men bortsett från det är den väldigt bra än så länge.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym, vad kul att du gillar boken :) Jag brydde mig inte heller om kartan, och visst är det jobbigt med alla personer... fast många dör ju rätt fort så det blir enklare och enklare, haha ;)

    SvaraRadera
  3. Kommer faktiskt inte ihåg Feber så mycket, men om du tyckte att Frost var okej tror jag du gillar Feber också. Tror faktiskt den var mindre irriterande, och definitivt mindre Twilight-ish än första boken...

    Mja, så här i efterhand minns jag inte vad jag ens gillade med Cirkeln. Tråkig historia, tråkiga karaktärer ... undrar om jag gillade att språket faktiskt flöt på? Är så ovanligt att det händer att jag luras att tycka om boken, haha.

    Mm, Reckless kunde verkligen varit längre. Den var barnbokskort, men handlingen var mer "ung vuxen", tyckte jag. Eller kunde blivit, om hon utvecklat den.

    SvaraRadera
  4. ja, jag håller med. jag är på sida 900 nu ungefär och både rusty och barbie sitter i finkan...
    kan inte jag få läsa solvarvet?

    SvaraRadera
  5. Det låter som jag ska försöka leta upp boken "Dukitg pojke" på biblan i Skurpu n_n
    Blev väldigt nyfiken på den och "Mannen som älskade Yngve" n_n

    SvaraRadera
  6. Jag lånar dina frågor, kanske ändrar lite men använder dem som inspiration till min blogg n_n Gör det något?

    SvaraRadera