fredag 13 juli 2012

Nytt gammalt

I veckan har jag skaffat fyra nya begagnade böcker. Biblioteket hade gallrat Black Beauty av Anna Sewell, vilket väl är den enda hästbok jag läst (och älskar), och Robin Hood av Howard Pyle. Fortfarande inte den upplaga av boken som jag vill ha, men bra mycket närmre än de jag hittat hittills.

Problemet med Robin Hood är att berättelsen inte har en legitim författare, och därför finns det hur många olika versioner och påhittade berättelser med honom som helst. Jag har läst den oavkortade boken av Howard Pyle, i Rabén och Sjögrens klassikerserie, och det är den boken jag är på jakt efter (men den är slut hos förlaget naturligtvis). Nu hittade jag Niloé-seriens version, så jag får väl kolla igenom den och se efter om den liknar det jag egentligen vill ha. Pyles illustrationer finns med i den iallafall, det är alltid något.

Vidare besökte jag antikvariatet i Ystad och hittade Slakthus 5 av Kurt Vonnegut, och en riktigt gammal pocketupplaga av Sherlock Holmes äventyr från 1947, som jag får visa upp lite närmare här senare. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar