torsdag 18 april 2013

Ex libris

En tanke slog mig; hade det inte varit fantastiskt om man haft ett eget exlibris? För alla som inte vet vad ett exlibris är - det är ett bokägarmärke som man sätter i sina böcker. Det var vanligt för länge sedan eftersom böcker hade ett mycket högre ekonomiskt värde då, och jag de finns ibland kvar i begagnade böcker.

 Kort sagt skulle man kunna säga att ett exlibris är en mer fancy variant av "Denna bok tillhör", ofta riktigt vackra konstverk. Mer om exlibris kan man hitta på allas vår digitala kunskapskälla; Wikipedia.

Hur som helst, man kan fortfarande köpa exlibris, på engelska kallas de bookplates och finns på en del hemsidor. Jag är starkt frestad, men eftersom jag skulle behöva köpa minst 200 av dem så får jag nog lägga idén på is så länge. Här har ni iallafall exempel:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar