onsdag 10 juli 2013

Feta mödrar och tamburinmän - dedikationer, del 2

Dags för andra delen av dedikationerna jag har i min bokhylla. Del ett kan ni hitta i arkivet under etiketten "Dedikationer".

Först ut är den här, från Varför deppar Gilbert Grape av Peter Hedges - naturligtvis refererar den till boken, där huvudpersonens mamma är gravt överviktig och pappan död.

Det roliga med den här är att den kommer från En hjärtformad ask av Joe Hill. Hans pappa är - just det - Stephen King.

Hunter S. Thompson dedikerade sin kultroman Skräck och avsky i Las Vegas till Bob Dylan själv. Om man får tro Wikipedia ordnade han också så att hans aska sköts ur en kanon på hans begravning till tonerna av just den här låten.

Här har vi en dedikation till en bok som jag inte läst än, nämligen Dubbelfel av Lionel Shriver. Vad jag vet är iallafall att den handlar om en kärleksrelation som utvecklas till en tävling mellan de två älskande, och att Jonathan är Shrivers man. So it makes some kind of sense iallafall.

Khaled Hosseini dedikerar sina böcker till samma personer - Haris och Farah, samt olika grupper av människor i Afghanistan som behandlas i hans böcker. Förra gången var det kvinnorna, i Flyga drake är det barnen.

Tills nästa gång ska jag leta vidare i hyllan efter fina dedikationer som är värda att blogga om. Och så hoppas jag på att läsa klart Ormringen av Elvira Birgitta Holm innan veckan är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar