måndag 16 september 2013

Introduktioner

Medan jag letade dedikationer i bokhyllan hittade jag flera saker jag inte var beredd på. Det var texter som föregår böckerna, men inte dedikationer. Snarare varningar, sammanfattande citat och beskrivningar av författarna. Fåordiga introduktioner, kan man kanske säga. Titta här:

Den här är från Min hund Rex av Arthur Holman. Det var mitt första möte med Kipling och ett citat som följt med mig sedan jag läste det.

Ur På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque, om första världskriget. En fantastisk, fantastisk roman.

Från Walden av Henry David Throeau, om att fly civilisationen.

Huckleberry Finns äventyr av Mark Twain. Man måste älska Twain.

 Att ha citat från andra författare eller låtar är ganska vanligt, och egentligen ingenting uppseendeväckande. Ändå kan jag inte låta bli att le lite extra åt den här, ur Stephen Kings novellsamling Den förskräckliga apan och andra berättelser.

Det här är också King, från Different Seasons (Sommardåd och Vinterverk på svenska) Jag tycker om den eftersom den sammanfattar vad vi fick lära oss på skrivarlinjen; att texten är en produkt som måste försöka läsas skild från författaren.

Ännu mer King, den här gången från hans handbok i att skriva, Att skriva - en hantverkares memoarer.

Och slutligen ett fint litet citat tillagd av någon annan än Michael Ende, som skrivit Momo eller kampen om tiden, en annan av mina favoritböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar