lördag 15 mars 2014

Stockholms stadsbibliotek

I veckan var jag uppe i Stockholm och besökte en av mina vänner - som naturligtvis passade på att ta mig med till stadsbiblioteket. Nog för att Malmös bibliotek är en cool byggnad, med allt glas och sådär, men jag gillar nog det här äldre stuket lite mer. I princip alla bilder jag hade i kameran när jag kom hem var från biblioteket - can you blame me?






Vi hittade till och med en undangömd avdelning som bestod av böcker på antik grekiska. Fantastiskt.

2 kommentarer:

  1. Antar att du varit på Lunds universitetsbibliotek då också? Om du varit på Malmös stadsbibliotek. UB är sjukt vackert. Dels för byggnaden i sig och dels för insidan :) inte för att Stockholms bibliotek inte verkar helt fantastiskt underbart :) på tal om gamla böcker så har jag en bok på franska hemma. Från 1700-talet. Ännu roligare att franskan inte alls förändrats sen dess och att jag kan läsa i den utan några större problem xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, visst har jag varit på UB! Byggnaden är otroligt vacker men jag tycker den är snyggare från utsidan - det finns ju ganska mycket "nya" trappor och sådant inuti. Men visst är det ett fantastiskt bibliotek.
      Haha, det är helt otroligt att Frankrike lyckas bevara sitt språk på det sättet!

      Radera