söndag 27 april 2014

Pärla ur hyllan: Dr Mårten Luthers lilla katekes

Det var längesedan jag gjorde ett Pärla ur hyllan-inlägg, och jag tyckte det kunde vara kul att visa mitt senaste förvärv. De böcker jag presenterar som "pärla ur hyllan" är helt enkelt böcker som är unika, roliga eller speciella på något sätt som utmärker dem lite extra. Kuriosa, helt enkelt.

Den senaste i gruppen är Dr Mårten Luthers lilla katekes som jag hittade på en loppmarknad. Den är tryckt 1897 och är en skolbok för konfirmander - texten på framsidan är svårläst men det står: Dr Mårten Luthers lilla katekes, med kort utveckling. Skolupplaga utgifven af Biakop Gottfrid Billing och Seminarierektor P. Wingren. Den är tryckt i Lund och på insidan har ägaren till boken gjort blyertsanteckningar. Där finns också orten Sjödiken, under vad som ser ut som ett utsuddat namn. Sjödiken ligger inte långt ifrån stället där jag köpte boken, så jag antar att den kommer ifrån ett dödsbo.



Katekesen är en avlång, smal och tunn bok, ämnad att få plats i en ficka. Den är upplagd som frågor och svar om den kristna tron och innehåller fem huvudstycken som behandlar Tio Guds bud, Trosbekännelsen, Herrens bön, Dopet och Nattvarden, som den förklarar med hjälp av klassiskt "frågor och svar"-upplägg. 


Min favorit av de tio buden? Det står mellan "Sjette budet: Du skall icke göra hor" och "Tionde budet: Du skall icke begära din nästas hustru, ej heller hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller hans oxe, ej heller hans åsna".


Det är mycket regler och hot om hämnd från Gud i den här lilla boken. Jag skulle definitivt hamna i helvetet enligt standarden som sätts. Och är man kvinna - jo, det var ju tråkigt. Då ska du vara underdånig din man, för han är sin hustrus huvud. Man ska också vara sedlig, kysk, husaktig, from och man får inte göra sig snygg heller. Se bara här:


Men det allra bästa med hela boken är ändå språket och stavningen. Jag inser att innebörden av ordet "visserligen" har förändrats på de här 117 åren, precis som inledningen till "Herrens bön":



 Det är helt enkelt en väldigt rolig liten bok att ha stående bredvid Bibeln i hyllan. Man kan titta på den och påminnas om att vara tacksam för en hel massa saker - den förändrade kvinnosynen till exempel, och dessutom att jag inte var en av de som var tvungen att lära mig alltihop i katekesen utantill inför min konfirmation (tydligen fick man göra det ända in på 1960-talet).

För den som vill läsa mer om just Martin Luthers lilla katekes så finns det en hel Wikipedia-sida ägnad den här.

2 kommentarer:

  1. Åh jag älskar gamla böcker <3
    Har själv en bibel från sent 1800-tal i min bokhylla. Har fått den av min farmor. Bibeln var hennes mammas konfirmationsgåva :) Den är väldigt ömtålig men den har gotiska bokstäver vilket bara ger den extra pluspoäng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, alltid roligare när man har en personlig koppling. Det är något särskilt med gamla böcker, till och med när de blivit så gamla att de knappt går att läsa längre.

      Radera