onsdag 14 maj 2014

Dåliga bokmärken

I förra veckan rensade jag bland mina bokmärken (jag har en ganska omfattande och oavsiktlig samling vid det här laget) och hittade ett av mina finaste - ett som jag inte kan komma ihåg att jag någonsin använt. Det ser ut så här:


Jättefint, och jag älskar det verkligen, jag som samlade så länge på ugglor. Jag fick det när jag konfirmerades om jag inte minns fel, och det är utformat ungefär som ett gem man klämmer fast över sidan. Anledningen till att jag inte använt det har varit ganska enkel: jag har varit rädd att tappa bort det. 

Men så hittade jag det, putsade upp det och satte det i boken jag läser just nu: Dubbelfel av Lionel Shriver. En pocket, vilket har visat sig vara förödande när jag vill ha den med i väskan. Efter en tur i ryggsäcken på väg till tåget ser nämligen sidan där bokmärket var ut så här:


 Det är ett i-landsproblem, ja visst. Men ändå. Jag får använda bokmärket till inbundna böcker där sidorna inte är i jämnkant med pärmen, eller fortsätta ha det kvar i rent estetiska syften. Har ni något bokmärke som är vackert men helt värdelöst för sitt ändamål?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar