måndag 16 juni 2014

Diagnos: fangirl

Jag vet att jag fangirlar hårt när jag målar svarta pantrar och tittar på en rysk filmatisering av Djungelboken från 70-talet. Mer nernördad än så här kan jag inte bli.

Nej, men faktiskt så snubblade jag över den här animerade ryska serien när jag tittade på lite Disney-klipp på YouTube för nostalgins skull. Och någonting med den är väldigt fängslande - kanske den märkliga tecknarstilen som ibland är oerhört vacker, ibland väldigt klumpig och ofta lite otäck. Eller kanske det alldeles för dramatiska soundtracket som ger allt en obehaglig och olycksbådande stämning. Hur som helst är det en mycket mer relevant - och extremt mycket mer intressant - filmatisering av boken än Disneys.

Och Bagheera är en hona. Gissa vad - det funkar otroligt bra.


För den som är intresserad av själva filmen (med engelsk text) så finns den här. Den består av fem avsnitt som är typ 20 minuter långa, men alla finns här:

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar