tisdag 17 juni 2014

Kaosfrågor

Det här är egentligen en så kallad "kaosutmaning" som går ut på att man ska läsa böcker som uppfyller de här kriterierna under ett år. Men jag tyckte att det kunde vara kul att se hur många i listan jag kan pricka av rent allmänt, så därför har jag ändrat om utmaningen till ett regelrätt frågeformulär.

Alltså, har jag...

Läst en bok som har en hbtq-huvudperson? Ja, många. Den senaste tror jag var Maurice av E.M. Forster.
Läst en bok med en månad i titeln? Jag trodde att jag skulle gå bet på den här, men sen kom jag på att jag faktiskt läst Sent i november av Tove Jansson.
Läst en bok som är skriven av en nu avliden författare? Japp, en hel del... för att ta en i högen: Den gamle och havet av Ernest Hemingway.
Läst en bok med frukt i titeln? Den här var också svår, men A Clockwork Orange, eller En apelsin med urverk som den också kallas på svenska, av Anthony Burgess.
Läst en bok vars omslag är mestadels grönt? Ronja Rövardotter kanske räknas?


Läst en bok med ett tvillingpar på omslaget? Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger.


Läst en fristående bok? Många, en i högen är 22/11 1963 av Stephen King.
Läst en bok skriven av ett författarpar? Den andre Will Grayson av John Green och David Levithan.
Läst en bok med en fyr på omslaget? Fyrväktaren av Jeanette Winterson.


Läst en bok som har över 500 sidor? Harry Potter and the Order of the Phoenix, bland annat.
Läst en bok som kommer på film under 2014 eller 2015? The Fault in Our Stars av John Green. Biopremiär på söndag!
Läst en bok av en debutförfattare? Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt.
Läst en bok först publicerad före år 1900? Djungelboken av Rudyard Kipling - den kom ut 1894.
Läst en bok skriven/publicerad under pseudonym? Vägbygge av Stephen King, under pseudonymen Richard Bachman. 
Läst en bok vars omslag är mestadels gult? Duktig pojke av Inger Edelfeldt är ganska gul. Och ful.


Läst en bok av en asiatisk författare? Kvinnan i sanden av Kobo Abé, en japansk författare.
Läst en bok som handlar om att resa? För längesedan läste jag Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne. Det är så många år sedan att det knappt kan räknas, men det är den enda boken jag kan komma på.
Läst en bok skriven av en Nobelpristagare? Flugornas herre av William Golding, bland annat.
Läst en bok vars originaltitel är på svenska? I klockornas tid av Maria Gripe.
Läst en bok med ett av de fyra elementen på omslaget? Haunted, en av böckerna i min guilty pleasure-serie The Otherworld Series av Kelley Armstrong har eld på framsidan:



Läst sista boken i en trilogi? Bärnstenskikaren av Philip Pullman - sista boken i serien His Dark Materials.
Läst en bok med ett eller flera personnamn i titeln? Christine av Stephen King, kanske.
Läst en bok med marint tema på omslaget? Berättelsen om Pi av Yann Martel.


Läst en bok om krig? På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque är en av de bästa krigsromaner jag läst, om inte den bästa.
Läst en bok från ett för dig nytt förlag? Livbåten som jag läste för ett par månader sedan är utgiven på Bookmark Förlag, som jag inte kände till sedan innan.
Läst en bok med fler än två huvudpersoner? Under kupolen av Stephen King hade en hel uppsättning... som dog en efter en.
Läst en novellsamling? Den senaste samlingen jag läste (förutom Djungelboken) var nog Nattsvart, stjärnlöst av Stephen King.
Läst en svensk bok med titel på annat språk? Neverwhere av Neil Gaiman.
Läst en bok du blivit tipsad om på en bokblogg? En förlorad värld av Evelyn Waugh läste jag efter att Susanna på Bokboxen nämnt den.
Läst en lånad bok? Om jag bortser från alla biblioteksböcker - Egalias döttrar av Gert Brantenberg lånade jag av min vän Johanna.
Läst en bok med ett djur i titeln? Varghunden av Jack London.
Läst en bok vars författare har bokstaven S i både för- och efternamnet? The Hunger Games av Suzanne Collins.
Läst en bok som inte utspelar sig i stadsmiljö? Den långa flykten av Richard Adams, med flera.
Läst en bok först publicerad år 2000? Att skriva - en hantverkares memoarer av Stephen King.
Läst en bok med en bok på omslaget? Boktjuven av Markus Zusak.


Läst första boken i en trilogi/serie? Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken av Jonas Gardell.
Läst ett seriealbum? För inte så längesedan läste jag Smålands mörker av Henrik Bromander.
Läst en bok på annat språk än svenska? Senaste var The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman.
Läst en August-vinnare? Jag vet inte om jag läst någon av vinnarna i vuxenkategorin, men jag har läst några av ungdomsböckerna - bland annat I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell.
Läst en bok med mat på omslaget? Om jag kunde drömma eller Twilight har ju ett äpple på framsidan, räknas det?


Alltså kunde jag svara ja på alla frågorna - fast inte under bara ett år förstås. Har ni läst böcker som stämmer in på alla kriterierna här? Eller har ni gjort kaosutmaningen någon gång? Det skulle vara kul att se vad ni svarar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar