lördag 19 juli 2014

Loppisfynd

Årets loppmarknad på Kämpavallen i Janstorp gav resultat i år också. Jag köpte inte lika många böcker som förra året, men de här fick jag iallafall tag på för tjugofem kronor:


Moby Dick av Herman Melville ska vara rätt svår, men det är en sådan roman man gärna vill ha läst. Glaskupan av Sylvia Plath blev jag nyligen tipsad om av min kompis Christoffer, vars boktips jag alltid tar på stort allvar.

Andra Djungelboken av Rudyard Kipling fick jag med lite på köpet. Jag har ju redan båda två i samma volym, men den här var tryckt 1911 och väldigt fin, så jag tänte att det kunde vara lite kul. Räddaren i nöden av J.D. Salinger har jag i och för sig redan men på engelska, och jag tycker den är bra nog att äga på svenska också.

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe har jag också sen innan, men mitt gamla ex var ett enormt slitet och utgallrat biblioteksexemplar, så jag tyckte det kunde vara värt att ersätta den. Sist ut är Bröllopsbesvär av Stig Dagerman. Jag älskade ju Bränt barn, så jag tror den här kan vara värd en chans.

Efter att ha gjort plats för de nya böckerna i hyllan blev jag tvungen att leka lite tetris med de jag plockade ut. Utrymmet mellan bokhylla och tak ser nu ut så här (det är här jag förvarar dubbletter, dåliga böcker, barnböcker och annat som prioriterats ut):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar