lördag 2 augusti 2014

30 dagars utmaning: Dag 12: Vilka är dina favoritförfattare?

Jag har några stycken favoriter inom författarvärlden - författare som jag läser nästan allting av eller som skrivit någon bok som helt och hållet trollbundit mig. De är:

1. J.K. Rowling - för Harry Potter-böckerna, vad annars
2. Stephen King - den författare jag räknar mig som ett riktigt fan av. Jag har läst i princip allting han gett ut som finns på svenska.

3. Maria Gripe - hon är fantastisk och även om jag inte läst allting av henne än, så planerar jag att försöka göra det.

4. Michael Ende - för Den oändliga historien och Momo eller kampen om tiden. Det är två av mina favoritböcker som jag aldrig tröttnar på att läsa om.

5. Cornelia Funke - framför allt för boken Tjuvarnas herre, men också för att hon är en genuint orignell och genomgående bra författare.

6. Neil Gaiman - samma här, en genomgående bra författare med riktiga pärlor i bagaget, som The Ocean at the End of the Lane, Coraline, Kyrkogårdsboken och Neverwhere.

7. Jonas Gardell - för sin Torka aldrig tårar utan handskar-trilogi, och de böcker som ingår i En komikers uppväxt-serien.

8. Clive Barker - för Abarat-böckerna som jag hoppas att han verkligen skriver klart snart.

9. Donna Tartt - för boken Den hemliga historien.

10. Lionel Shriver - för sin cynism, feminism och hennes sätt att inte väja för mörkret inom oss som människor, framförallt med boken Vi måste prata om Kevin.

11. Kelley Armstrong - för sin underhållande och fantasifulla serie The Otherworld Series, som är en vild genreblandning jag verkligen älskar.

Läskig? Vem då, jag? Stephen King under marknadsföringen av senaste boken Doktor Sömn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar