torsdag 7 augusti 2014

30 dagars utmaning: Dag 17: En bok du vill gilla, men som du inte kan komma in i

Det finns en hel del klassiker som är sådana böcker - mycket av det jag läste på litteraturvetenskapen till exempel. Det är böcker som man vet är viktiga och som tillhör historien, men som jag inte kunnat komma in i på grund av språket eller utförandet. Röda rummet av August Strindberg är ett exempel, eller varför inte Processen av Franz Kafka. En annan bok jag bara kommit igenom till en tredjedel är Moment 22 av Joseph Heller - det är väldigt svårt att läsa en bok på 500 sidor där själva poängen är att ingenting händer.

1 kommentar:

  1. Jag har försökt mig på Röda Rummet så många gånger att jag numera hatar boken :/
    Lyckades dock läsa klart Processen, men Kafka skrev ju aldrig klart majoriteten av sina böcker och well, Processen hade inget slut så det kändes som ett stort slöseri med tid :/

    SvaraRadera