tisdag 12 augusti 2014

30 dagars utmaning: Dag 22: En bok du älskade förut, men inte gillar längre

Älska är kanske lite väl positivt, men när jag läste Grottbjörnens folk av Jean M. Auel och de efterföljande böckerna första gången gillade jag dem verkligen. Jag tror att jag var kanske tolv eller tretton.

Första boken är visserligen helt okej, men därefter blir serien till någon sliskig och svårtrodd berättelse där huvudpersonen tämjer både hästar och vargar och uppfinner tandborstar, behåar och pilbågar, och alla är så himla snygga trots bristen på hygienprodukter under stenåldern. Nej, jag tror inte det. Researchen bakom böckerna kan jag visserligen beundra, men dialogen, miljöbeskrivningarna och de många sexskildringarna - det är så otroligt träigt och omständligt.

Sorry, Ayla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar