lördag 16 augusti 2014

30 dagars utmaning: Dag 26: Din favoritbok bland facklitteratur

Jag läser väldigt lite facklitteratur, men när jag väl gör det handlar det oftast om hundar, fåglar, skrivande, litteratur eller genusfrågor. En väldigt viktig bok är En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam, som jag fortfarande tänker mycket på fastän det var flera år sen jag läste den nu. Den handlar om samhällets syn på våldtäkt, hur vi föreställer oss gärningsmannen och försöker ta reda på varför vissa män tvingar sig till sex. Det är en obehaglig men väldigt viktig bok.

Katarina Wennstam har också skrivit Flickan och skulden, en bok på samma tema där hon istället fokuserar på tjejen som offer och samhällets syn på kvinnor som blivit våldtagna. Den har jag inte läst än, men jag skulle vilja göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar