torsdag 13 november 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award

Jag har blivit utvald att svara på frågorna i Sisterhood of the World Bloggers Award, som kanske inte är strängt bokbloggarmässigt (även om jag anar en referens till bokserien Sisterhood of the Traveling Pants i namnet?). Men jag har sett den på en del bokbloggar och nu har jag alltså blivit nominerad själv av Stjärtmes på Bookbirds. Tack! Reglerna är ganska enkla:

1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Bloggers Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 nya frågor

1. Vilken bok läser du just nu?
Just nu läser jag Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson.

2. Vilka tre böcker tror du att du kommer läsa härnäst?
Jag ska ta mig an Den lille vännen av Donna Tartt, Jag duger inte åt lycka av Märta Fohlin och kanske Gräset är mörkare på andra sidan av Kaj Korkea-aho (eller möjligtvis Getingfabriken av Iain Banks).

3. Varifrån hittar du böcker du ska/vill läsa?
Det är väldigt olika - boktips från människor jag känner, eller i tidningen, eller som jag läser om i andra böcker. Eller till och med hör i låtar - en av anledningarna till att jag faktiskt läste Lolita var för att Sting sjunger he starts to shake and cough just like the old man in that book by Nabokov i låten Don't Stand so Close to Me.

4. Vilka är de författare som du läser allt utav?
Stephen King, J.K. Rowling och hädanefter också Donna Tartt.

5. Hur går dina tankar när du ska ge bort boktips/böcker?
Förr tipsade jag helt enkelt om de böcker jag själv gillade, men numera försöker jag snarare tipsa utifrån personen som ska läsa boken. Det finns ju trots allt böcker jag själv inte gillar som andra kanske älskar. Men det är klart att jag alltid slår ett slag för mina egna favoriter också.

6. Hur ser din handstil ut?
Så här:


7. Vilka är dina favorit-tv-serier-topp 5?
Utan inbördes ordning: Six Feet Under, Buffy the Vampire Slayer, Sherlock, Dexter och Game of Thrones (den sistnämda dristar jag mig till, då jag bara är på andra säsongen).

8. Vilken musik lyssnar du på när du är ledsen?
Hm, The Smiths lyssnar jag ofta på både när jag är ledsen och när jag är glad. Men när jag är ledsen gillar jag Ben Howard, Simon & Garfunkel, Kent, och så en massa enstaka låtar förstås. Dessutom gillar jag sorglig femtio- och sextiotalsblues när jag är nere.

9. Vilken är din sorgligaste film?
Haha, jag gillar nästan bara sorgliga och/eller bitterljuva filmer. Men min sorgligaste favorit är kanske Den gröna milen?

10. Vilka adjektiv skulle du använda för att beskriva dig själv?
Hoppsan, vad svårt det blev. Nördig, skulle jag utan tvekan säga. Och samvetsgrann. 

Jag har svårt att hitta tio bokbloggar som inte redan gjort det här, så jag tycker helt enkelt att se som känner sig manade gärna får svara på mina tio frågor:

1.Vilken bok har influerat dig mest?
2. Vilken författare önskar du vore mer välkänd?
3. En bok du inte tyckte om första gången du läste den, men som du älskar nu?
4. En bok du tycker är alldeles för underskattad?
5. Nämn en bra filmatisering av en bok du läst.
6. Ett favoritcitat från en bok du läst.
7. Har du läst någon bok av någon nobelpristagare?
8. Har du läst någon bok med en hbtq-huvudperson?
9. Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
10. Din favoritinledning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar