måndag 19 januari 2015

Recension: Tretton skäl varför av Jay Asher

Precis som Om jag stannar hittade jag den här boken på en boktipslista över böcker som påminner om The Fault in Our Stars. Och precis som de två böckerna är också Tretton skäl varför en bok om livet och döden för tonåringar.

När Clay får ett paket fullt med kassettband förstår han först ingenting alls. Det finns sju band, alla numrerade. Men när han spelar upp det första får han en chock - tjejen som pratar på banden är Hannah Baker. Tjejen från skolan som han alltid gillat - Hannah som begått självmord för några veckor sedan. Hannah berättar att hon talat in tretton berättelser som berör tretton personer. Alla är medskyldiga till hennes död, och nu skickas banden från den ena till den andra. Och Clay är en av dem. Kan han verkligen ha bidragit till att Hannah tog livet av sig?

Jag gillar idén och upplägget på den här boken väldigt mycket. Själva konceptet är intressant, och jag tycker dessutom att den är snygg rent estetiskt;  play- och paussymboler får stå för styckeindelningarna i boken och varje kapitel är ett nytt kassettband. Hela romanen är uppbyggd kring Hannahs band rent estetiskt såväl som handlingsmässigt. Dock känns det emellanåt som en idé som funkat bättre för en film än en bok - trots att allt som Hannah säger är skrivet i kursiv stil och Clays tankar inte är det, så händer det att jag blandar ihop de två jagperspektiven. Dessutom tror jag att kusligheten som en död människas röst inger hade nått publiken bättre genom en film än genom en bok.

Naturligtvis är det en ganska tung bok, men det säger nästan sig självt. Resan som Clay beger sig ut på när han börjar lyssna på Hannahs band är emotionell, och full av både ångest och dåligt samvete. Mest av allt upplever jag Tretton skäl varför som en slags varningsbok. Själva bokens budskap landar i att också de minsta saker kan få oerhörda konsekvenser, och att alla som ser vad som händer utan att göra något åt det är lika skyldiga.

Men det är också där som jag får lite problem med boken. Emellanåt känns den alltför mycket som en bok som alla lärare vill att man ska läsa i högstadiet för att undvika mobbing. Den känns överdriven, som en pekpinne. Men jag förstår ju samtidigt grejen, och det är snyggt upplagt i boken - hur små, små saker samlas på hög för Hannah, och hur det sedan utvecklas till en snöbollseffekt som ingen kan få stopp på.

Ändå kan jag inte låta bli att fundera över Hannah och hennes hämndbegär, hennes önskan att ge tillbaka också till de människor som är lika utsatta som hon själv är. Jag har svårt att sympatisera med henne och hennes sätt att betrakta sig själv som offer från första början. Som läsare relaterar jag bättre till Clay, som ständigt undrar varför Hannah väljer att inte prata ens med de människor som ställer upp för henne. Men därför blir boken också intressant - hur kan man prata med någon som redan bestämt sig för att ingen kan hjälpa? Hur kan man hjälpa någon som inte vill ha hjälp? Vems fel är det, egentligen, och vems ansvar?

Boken tar upp många saker som är viktiga saker att fundera över, och säkert är det här en bok som passar i klassrum och i skoldiskussioner. Det är en bok som handlar om vikten av att sträcka ut en hand medan tillfälle finns, och inte ångra sig i efterhand. Men jag uppfattar också Tretton skäl varför som en bok om slumpen eller ödet, en bok som vill visa hur alla människor och händelser hänger samman med varandra.

Så visst finns det saker jag gillar med boken. Mest av allt gillar jag nog ändå idén - kassettbanden som skickas runt mellan eleverna, väntan på vad den döda Hannah ska anklaga dem för. Det är en slående idé, men en idé som inte alltid fungerar fullt ut. Ändå är Tretton skäl varför en hyfsad bok, läsvärd och med viktiga teman och händelser att fundera över och diskutera. Men en personlig favorit blir det knappast för min del.

"13 Reasons Why", 2010