tisdag 6 januari 2015

Tillskott i hyllan

Äntligen! Igår var jag på inköpsrunda på Emporia i Malmö och nu har jag till slut fått tag på Kings nya, Väckelse - det sista exemplaret i butiken. Dessutom spenderade jag massor med tid på Myrornas avdelning för begagnade böcker och hittade en jättefin inbunden variant på Skriet från vildmarken och Varghunden i en och samma volym, en jättefin bok från 1930-talet.


Dock är jag ganska besviken på Myrorna faktiskt - förutom Skriet från vildmarken hittade jag en bok om John Bauer och hans målningar som jag ville köpa, men - tro det eller ej - Myrorna ville ha 125 kronor för den. Jag älskar att handla begagnade böcker, och det finns ytterst få ställen som tar mer än 30 spänn för en begagnad bok (om man inte räknar antikvariaten, som har en helt annan standard). Men 125 kronor? För en limmad bok från 1979? Jag fattar inte.

Så nej, det blev ingen bok om John Bauers målningar för min del. När jag kom hem blev jag dessutom irriterad på att man på Myrorna satt ett klistermärke rakt på det marmorerade pappersomslaget till Skriet från vildmarken. Som nu ser ut så här, tack vare klistret på prislappen.


6 kommentarer:

  1. Myrorna har fått lite hybris vad det gäller priserna på sina böcker. 45 kronor eller något liknande för en gammal paperback - bara för att den är på engelska. Då kan ryggen vara hur bruten som helst... Nja, jag föredrar Röda Korset eller Pingstkyrkan. Där ligger de dyraste böckerna kring en tjuga.

    Tyvärr är dessa två, speciellt Pingstkyrkan, mästare på att sätta prislapparna på olämpliga ställen. Det är många böcker jag köpt som blivit förstörda på grund av detta. Som tur är är väl innehållet förhoppningsvis detsamma. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är ganska van vid att begagnade böcker inte ska kosta mer än mellan 5 och 20 kronor beroende på om det är pocket eller inbundet och vilket skick de är i. Då blir man lite lätt chockad när de begär över hundra kronor. Det är en annan sak med antikvariat där expertisen är en annan och man förväntar sig böcker som har ett värde, men Myrorna? Skärpning säger jag.

      Så tråkigt med prislapparna! Klart att innehållet är detsamma, man får försöka tänka så. Hade det varit en pocket hade jag inte brytt mig särskilt mycket, men det känns så onödigt i det här fallet, när boken är från 1932...

      Radera
  2. Det var ju faktiskt dyrt! Vi har en motsvarande organisation som Myrorna i min stad som heter Emmaus, och där kostar alla pocketar 1€ (ca 10 kronor) och inbundna böcker 2€ vilket är bra priser tycker jag. På Emmaus skriver de priset på första sidan inne i boken med blyertspenna, det är bra så blir det inte märken efter prislappar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ofta är ju böcker ganska svåra att bli av med för second hand-butiker så ja förstår verkligen inte logiken bakom 125 spänn. Blyerts är bra! Så gör de flesta antikvariat också, har jag sett!

      Radera
  3. Fina böcker! (minus klisterlappen).
    Är förvånad över priset på böcker på Myrorna. Vad jag vet så är det många second hand-butiker som vägrar att ta emot böcker för att de är så svåra att bli av med.
    En släkting till mig jobbar på Kupan emellanåt och de tar ca 1-5 kr för sina böcker. Hehe.
    Men man får väl se det som att pengarna går till välgörenhet om det är överprissatt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hört att böcker är svårsålda för second hand-butiker eftersom folk ofta kommer med så otroligt många åt gången... här i min lilla by tar man också runt 1 - 5 kronor per bok. Känns såklart dumt att vara kräsen när det är välgörenhet det handlar om, men känner ändå inte riktigt för att betala över hundra kronor för en bok som verkligen inte var så speciell...

      Radera