onsdag 8 juli 2015

Att vara mellan böcker

Igår kväll läste jag ut en så väldigt bra bok! Så bra att jag vaknade med den fortfarande i tankarna, som en slags angenäm baksmälla. Vilken det är får ni veta imorgon, då kommer en recension.

Men nu har jag beslutsångest igen. Att läsa bra böcker gör att kraven blir så mycket högre på nästa. Och listan med böcker är så lång att jag inte vet i vilken ände jag ska börja. Med nästa del i Maria Gripes Skuggserie? Någon av de gallrade böckerna jag nyss köpt? En klassiker? Något helt annat?

På samma gång som jag ogillar tveksamheten måste jag ändå säga att jag samtidigt tycker om den. För det finns ingenting jag gillar så mycket som att vara fri att välja precis vad jag vill läsa, hur och när som helst. Det är en frihet som egentligen inte är så självklar som man tror - för min egen del känner jag mig fjättrad när jag pluggar och måste läsa utvalda böcker, men på många håll i världen är det omöjligt att läsa vissa böcker. Det är viktigt att minnas det, tror jag, mitt i all futtig beslutsångest.

1 kommentar:

  1. Jag kan bara hålla med dig! Vad bra du beskriver det!

    SvaraRadera