lördag 18 juli 2015

Fynden från årets största loppis

Idag jobbade jag lördagspass på bibblan, och efteråt åkte jag till en av de största loppmarknaderna i Skåne - Janstorps årliga loppis som brukar dra tusentals personer. Jag åker mest för böckernas skull. Det är ruskigt billigt och man kan hitta riktiga guldkorn eftersom människor inte bara skänkt bort böcker de inte vill ha, utan mycket kommer också från dödsbon. Så här såg det ut kring bokborden:


Eftersom det är så ohyggligt mycket att välja på brukar jag bli ganska kräsen. I år bestämde jag mig också för att inte köpa så många hyllvärmare bara för att de är fina - man kan hitta rent enormt gamla böcker som är svåra att motstå eftersom de känns så personliga. Till exempel såg jag en hel del gamla skolböcker från slutet på 1800-talet och början på 1900-talet, och jag älskar att bläddra i sådana. Men jag vet ju att jag aldrig kommer läsa dem och att de bara kommer stå på hyllan, så jag försökte hålla mig i skinnet. Dock följde en med mig hem ändå, en läsebok som jag tänker göra ett eget inlägg om senare.

Men mina fynd då? Jo, jag kom hem med nio böcker sammanlagt, i princip bara klassiker. Förutom ovan nämnda skolbok som jag inte kunde motstå, så var det Havets hjältar av Rudyard Kipling, Frukost på Tiffany's av Truman Capote, tre böcker av Jack London ur samma serie, en vacker gammal utgåva av The Old Man and the Sea och Farväl till vapnen av Ernest Hemingway. Dessutom hittade jag en gammal utgåva av Gösta Berlings saga i ett skyddsomslag av kartong som inte är med på bilden. Tyvärr upptäckte jag att det bara var del ett, men den är ändå fin.

Har ni gjort några loppisfynd i sommar?

2 kommentarer:

  1. Alltså att se sånt här gör det jäkligt svårt att hålla det där med att inte köpa böcker innan flytten :D Men när jag väl flyttat kommer jag bo nära bra secondhandaffärer så, då får jag shoppa lite istället :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul! Det får du göra. Och begagnat är roligare än nytt iallafall, tycker jag ;)

      Radera