måndag 13 juli 2015

Sociala medier-taggen

Den här enkäten hittade jag hos BokBeate, och tyckte att den verkade ganska rolig. Gör den du med!

1. Twitter - En kort favoritbok
En av mina favoritböcker är Spring! Fanny, spring! av John Reynolds Gardiner. Den är runt åttio sidor lång och det spelar ändå ingen roll, för jag gråter alltid när jag läser den. Jag borde verkligen göra en omläsning och en recension på den här på bloggen. 

2. Facebook - En bok alla andra fick dig att läsa
Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Den hade jag aldrig läst om det inte vore för allt bra som folk sa om den (och om det inte vore för att jag behövde något mer lättsmält efter att ha pluggat litteraturvetenskap i ett år).

3. Tumblr - En bok du läste innan den var populär
Twilight, faktiskt. Jag praktiserade på förlaget som gav ut den, och fick den som avskedspresent när jag slutade, tillsammans med några andra böcker. Jag hade ingen aning om vad det var för bok, men tyckte rätt bra om den. Ett par år senare exploderade hela grejen, med filmer och fortsättningar och precis alla hade en åsikt.

4. Myspace - En bok du inte kommer ihåg om du tyckte om eller inte
Böcker jag inte skriver recensioner på minns jag mycket sämre, så det är nog någon gammal bok. Men oftast hänger det ändå kvar någon slags känsla, vare sig den är positiv, negativ eller bara mittemellan.

5. Instagam - En bok som är så fin att du vill instagramma den
Jag älskar gamla böcker, och då särskilt sådana med vackra ryggar. De är alltid så fina i hyllan, man behöver liksom inte ta ut dem för att man ska komma ihåg att de är vackra. En serie sådana böcker är Tusen och en natt som jag har i åtta band, dock utan att ha läst dem i sin helhet.



6. YouTube - En bok du önskar skulle bli gjord till en film
Istvillingar skulle bli en riktigt bra thriller/skräckfilm, tror jag. Annars, som vanligt - om nån kunde göra en tv-serie i stil med Game of Thrones av Stephen Kings Det mörka tornet-serie, så skulle det vara värt en hel del.

7. Goodreads - En bok du rekommenderar till alla.
Steglitsan av Donna Tartt, förmodligen. Den rekommenderar jag fortfarande till höger och vänster.

1 kommentar:

  1. Åh, Spring! Fanny, spring! läste jag i skolan, grät också som en tok.

    SvaraRadera