söndag 23 augusti 2015

Kontroversiella åsikter-taggen

Återigen har jag stulit från Snowglitter - fast har översatt lite på fri hand. Från början heter den här taggen Unpopular Opinions Tag. Gör den du med!

1. En populär bok eller serie som du inte tycker om.
En serie jag inte alls förstod mig på var Charlaine Harris vampyrserie. Jag tror att jag missuppfattade vad för sorts böcker det var, eftersom jag började med att se tv-serien och väntade mig samma svärta och ironiska blodbad. Det slutade med att jag bara läste två böcker och sedan skänkte bort resten av serien (som jag hade köpt på impuls under bokrean).

2. En populär bok eller serie som alla andra verkar hata men som du älskar.
Första Twilight-boken tyckte jag om, och det är ju en serie som fått utstå massor av kritik - dock på goda grunder.

3. En kärlekstriangel där huvudpersonen blev tillsammans med karaktären som du inte ville att hen skulle bli ihop med, eller ett populärt kärlekspar som du inte tycker passar ihop. Varna för spoilers!
Okej, varnar för Hunger Games-spoiler då, fast egentligen räknas det inte riktigt, för det jag gillade med den serien var att det började med att jag gillade Gale bättre, men sedan ändrade jag uppfattning i takt med att karaktärerna utvecklades. Och det är egentligen bara skickligt skrivande.

4. En populär genre du inte gillar.
Deckare och allt som närmar sig kriminalromaner. Och rena kärleksromaner.

5. En populär eller älskad karaktär som du inte gillar.
Jag har försökt läsa Patricia Highsmiths bok En man med många talanger två gånger, och kan bara inte fastna för Ripley, trots att han borde vara precis en sådan karaktär som ska fascinera och fängsla mig. Han slår mig bara som tråkig. Kanske är han värd en chans till?

6. En populär författare som du inte fastnat för?
Dean R. Koontz ratar jag sedan jag läste den katastrofalt dåliga Skymningsögon för flera år sedan.

7. Ett populärt grepp som du är trött på att se (till exempel dam i nöd, korrupt härskare, kärlekstrianglar,  etc).
Jo, kärlekstrianglar tycker jag ju är det absolut tråkigaste och onödigaste man kan komma på, någonsin. Det är ett så billigt sätt att skapa spänning, och så tröttande. Dessutom är det nästan alltid bara tjejerna som ska stå i mitten och ha beslutsångest, och det stör mig. Det finns kärlekstrianglar som är bra utförda, men det är sällan jag tycker att det känns fräscht eller spännande.

8. En populär bokserie som du inte har något intresse av att läsa.
Fifty Shades of Grey. Herregud, aldrig.

9. Man brukar säga att "boken är alltid bättre än filmen", men vilken film eller tv-serie gillade du bättre än boken?
The Shawshank Redemption, eller Nyckeln till frihet som den heter på svenska. Den är baserad på Stephen Kings långnovell Vårbedrift och i det fallet är faktiskt filmen betydligt mer komplex, med mer utvecklade karaktärer, mustigare handling och bara mer av allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar