onsdag 9 september 2015

Sommarsummering

Jag ser många andra bokbloggar som summerar sin sommarläsning nu, när vi kommit in i september (till exempel bokbloggarna på Bokboxen). Jag brukar oftast hålla mig i skinnet och vänta med alla sorters summeringar tills året är slut, och då ger jag mig in på en enda bauta-summering. Men det är något visst med sommarläsning, är det inte? Här kommer alltså min sommarsummering.

I juni, juli och augusti läste jag sammanlagt 24 böcker - alla recensionerna går att hitta under respektive månad - och det var en salig blandning av allt mellan hbtq-litteratur, klassiker, fantasy och skräck. Jag som har så lite till övers för långa serier läste faktiskt två stycken och påbörjade en tredje. Men det finns några böcker som har stuckit ut som extra minnesvärda:

Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez kommer jag att minnas framför allt för sitt språk, och för sin fantastiska första mening: "Många år senare, inför exe­kutionsplutonen, skulle överste Aureliano Buendía påminna sig den avlägsna efter­middag då hans far tog honom med för att visa honom isen."

Jag ger dig solen var en riktigt fin roman av den där sorten som skulle passa alla mellan femton och nittio, med ett sprakande språk och komplicerade relationer. Dessutom var den ganska somrig på något vis, vilket uppskattades.

Och solen har sin gång är den andra romanen jag läser av Hemingway, och även om den knappast var det bästa jag läst så har det varit roligt att bekanta sig mer med honom. Atmosfären i boken gick verkligen att ta på, och den var sådär kvävande het som bara europeisk värme kan vara.

Kött och blod, den tredje romanen jag läst av Michael Cunningham, var otrolig på alla sätt och vis och kommer förmodligen dyka upp på årets topplista.

Allt de bar kan också vara en av de bästa böckerna över huvud taget i år - jag var alldeles uppslukad av den, på det där sättet jag ständigt försöker hitta tillbaka till.

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks överraskade mig med sin humor, angelägenhet och sitt sätt att behandla svåra teman på ett så bra, uppslukande vis. Helt klart en av de bästa ungdomsböckerna jag läst hittills i år.

Det var de bästa böckerna jag läste under (den regniga) sommaren 2015. Många av dem kommer dyka upp på årets summering i slutet av december också, det kan ni vara säkra på. Dock missade jag några av de som jag så dyrt och heligt svor på att jag skulle läsa i början av sommaren, som Anne Franks dagbok, Skattkammarön och Pappan och havet. Men böckerna finns ju kvar, eller vad säger ni? Vilka böcker kommer ni att minnas från sommarmånaderna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar