tisdag 20 oktober 2015

Augustläsningen

Igår bänkade jag mig alltså framför livesändningen av Augustpriset Live, och oj vad många intressanta böcker som det pratades om! Av de skönlitterära böckerna blev jag framför allt intresserad av Jonas Hassen Khemiris Allt jag inte minns, som jag också har sett hyllad på en del andra bloggar - bland annat Bookbirds och Bokboxen (och Khemiri är, let's face it, så sjukt vacker. Han satt där i studion som någon slags Tolkien-alv).

Bland fackböckerna tyckte jag också att flera lät intressanta - kanske särskilt Monstret i garderoben av Johan Hilton, om homosexualitet i samband med skräckfilm. Jag hörde faktiskt en intervju om boken i radio för ett par månader sen och blev redan då intresserad, när jag nu läser så mycket homolitteratur redan känns den här nästan obligatorisk.

I barn- och ungdomskategorin blev jag mest spänd på När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, om vad som händer när någon närstående dödar någon.

Nu vet jag vilka titlar jag ska leta efter på biblioteket nästa gång. Vilka titlar tycker ni låter intressanta? Hela listan finns på Augustprisets hemsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar