torsdag 7 januari 2016

En ny dörr till Dagerman

För ett tag sen upptäckte jag en ganska fin grej - att en hel del av Stig Dagermans dikter finns tonsatta och går att lyssna på på Spotify! Det är Urban Forsgren och Bengt Söderhäll som sjunger (törs jag gissa att det också var de som framförde en sång åt mig på Bokmässan?)

Det finns två album att lyssna på om man vill, Regn och En broder mer.  Och nej, det är kanske inte det bästa jag hört i mitt liv, men jag älskar dedikationen, nörderiet, och hur varje låt lyfter någonting ur dikten som jag själv inte uppfattat förut. Det blir en helt ny ingång till Stig Dagerman som jag verkligen uppskattar. Finns det fler tonsatta poeter som ni känner till? Själv vet jag nog bara Gunnar Ekelöf och så nu Dagerman, men det måste ju finnas fler!


4 kommentarer:

  1. Fröding har ju tonsatts av flera, vad jag vet, bl a Mando Diao ju. Finns säkert många fler, som du säger, men det var Fröding som dök upp i mitt huvud just nu! /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju såklart Fröding jag tänker på, inte Gunnar Ekelöf! Haha! Men vem vet, Ekelöf har kanske blivit tonsatt han med. :)

      Radera
  2. Oh! Dan Andersson! Tolkas ju av bland andra Wreeswijk och Thåström. Bellman av Imperiet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! Bellman av Imperiet har jag ju hört! Och Dan Andersson får jag minsann kolla upp. Tack!

      Radera