tisdag 15 mars 2016

Motsatsböcker

Mitt liv just nu består av att plugga inför en mardrömstenta i fonetik och grammatik, så för att göra tillvaron lite roligare tyckte jag att jag får lov att svara på en enkät! (det var dessutom jättelängesen jag gjorde en). Den här hittade jag på den fina bloggen Dreamlandbookblog. Tanken är helt enkelt att lista motsatsböcker.

Första boken i din samling/den senaste boken du köpt:
Jag har inte den blekaste aning om vilken bok som kan ha varit min första, eller vilken bok i min hylla som jag haft längst. Däremot minns jag tydligt den första boken som jag köpte för egna pengar - det var Harry Potter och den flammande bägaren, som kom ut 2001 på svenska, vilket betyder att jag var tio år när jag köpte den. Den senaste boken jag köpte var ungdomsboken All the Bright Places av Jennifer Niven, som jag hört ska vara bra.


Din billigaste bok/dyraste bok:
Jag tror att de billigaste böckerna jag hittat är sådana som jag köpt begagnade för runt en tia styck, ibland ännu mindre (och ibland inga pengar alls - som när jag fått ta med gallrade böcker hem från biblioteket där jag jobbat). Loppisar och antikvariat är nog mina absoluta favoritställen att leta böcker på, eftersom man kan hitta så oväntade pärlor för en spottstyver. Jag gillar till exempel omslaget till min utgåva av Flugornas herre, det är coolt retro på något vis.

Paradoxalt nog är dock min allra dyraste bok också en begagnad bok - och inte ens en särskilt speciell sådan. Det är Det osynliga barnet av Tove Jansson, som gick ur tryck innan jag hann köpa den, och som jag sen letade efter med ljus och lykta tills jag hittade den på ett antikvariat - för runt 400 kronor (jag vet...).


En bok med en manlig huvudkaraktär/en med en kvinnlig huvudkaraktär.
Det här blev svårt bara för att det finns så mycket att välja på! Men, för att göra det enkelt kan jag ju bara ta den senaste boken jag läste med en manlig huvudkaraktär; Jack av Ulf Lundell (med just Jack i huvudrollen såklart), och den senaste med en kvinnlig: His Dark Materials-trilogin av Philip Pullman, med Lyra Silvertongue i spetsen.


En bok du läste fort/en som tog dig lång tid att läsa:
Ungdomsböcker brukar sällan ta mig mer än ett par dagar, och ibland inte ens det. Sen beror det ju på omständigheter också, men den senaste jag läste riktigt snabbt var nog Livets outgrundliga mysterier av Benjamin Alire Sáenz. Och en bok som tog mig plågsamt lång tid att läsa var Ormen, som gott och väl tog mig tre, fyra veckor, om inte mer.


Ett fint omslag/ett fult omslag:
Det finns så många snygga omslag! Ett jag gillar mycket är Gale av Karl Eder, och ett som är riktigt fult och som inte gör boken rättvisa alls är Allt de bar av Tim O'Brien.


En nationell bok/en internationell bok:
Vad som menas med den här frågan är svårt att veta - så länge de blir översatta kan ju alla böcker räknas som internationella. Men jag tänker att en väldigt svensk bok skulle kunna vara Ett ufo gör entré av Jonas Gardell. Gardell leker överhuvudtaget mycket med det svenska samhället under sjuttio- och åttiotalet, och jag tror det skulle vara ganska svårt för någon som inte är svensk att ha stor behållning av hans böcker.

Och en internationell bok - ja, det skulle väl kunna vara en bok som utspelar sig i ett land som inte finns. Någon fantasy alltså - kanske Ursula K. Le Guins serie om Övärlden.


En tunn bok/en tjock bok:
En väldigt bra tunn bok tycker jag är Den gamle och havet av Ernest Hemingway - den är så kort att den nästan blir en novell, och det är i det korta formatet som Hemingway är som bäst. En riktigt bra tjock bok är Steglitsan av Donna Tartt, som är närmare åttahundra sidor lång och som är en av mina starkaste läsupplevelser.


En skönlitterär bok/en facklitterär bok.
Jag väljer en varm och en kall bok - Hundra år av ensamhet av Gabriel García Marquéz, som är en bok vars handling hela tiden tangerar det övernaturliga, och så min absoluta favorit bland facklitteratur de senaste åren - Expeditionen av Bea Uusma. Den tycker jag så mycket om eftersom den leker så vackert med bild och form, samtidigt som den framkallar både känslor och nyfikenhet.


En romantisk bok/ en actionbok.
När det gäller romantik tycker jag om den fina berättelsen Eleanor & Park. Och action - direkt kommer jag att tänka på Biotika som är en orgie i våld och snusk.



En bok som gjorde dig glad/en bok som gjorde dig ledsen:
Jag läser så sällan riktigt glada böcker, men Jag ger dig solen hade ett under omständigheterna rätt lyckligt slut. Och en bok som gjorde mig ledsen - kanske Allt de bar, en extremt intim läsupplevelse om Vietnamkriget (och återigen - ignorera det osmakliga omslaget!)


Vill du också göra listan? Varsågod, stjäl den! (Men länka gärna till dina egna svar!)

2 kommentarer:

  1. jag kommer absolut ta den här listan, tack ;) inlägget kommer upp imorgon :D

    SvaraRadera
  2. Nu kom jag att tänka på alla Mumin pocketböcker som jag samlade på när jag var liten, 1992 eller så, men inte på svenska. Fast 400 kr för en begagnat bok låter mycket, själv fick jag tag på 20+ av Stephen Kings böcker (gamla utgåvor från Legenda och BBB) i perfekt skick (förutom att dom hade gulnat lite) för 100 kr =P

    Du måste dock ha läst "Det", 1300+ sidor men vill du ha en riktig tragisk bok som skulle nog göra vem som helst ledsen så läs "On the beach" av Nevil Shute. Slutet är nästan outhärdlig.

    SvaraRadera