torsdag 28 juli 2016

Recension: Disclaimer av Renée Knight

Nu minns jag inte riktigt hur jag fick nys om den här boken, men det var handlingen som tilltalade mig, riktigt skarpt. Jag kände dessutom att jag ville ha något lättläst och spännande, och Disclaimer kändes helt rätt för det.

När Catherine hittar en bok hon inte känner igen på sitt nattduksbord anar hon först inget oråd, utan börjar läsa. Men full av förfäran och växande skräck inser hon att boken handlar om ingen annan än henne själv, och händelser som hände henne för många år sedan. Händelser som är Catherines mörkaste hemlighet, något som hon kämpat för att glömma. Men inte nog med det - i boken finns också författarens fruktansvärda hämnd utskriven.

Ju mer jag läser, desto mer sällan händer det att en bok lyckas överraska mig. Det jag hoppades mest på i läsningen av Disclaimer var en bok som inte skulle vara förutsägbar, utan hålla mig på halster och låta mig gissa. Märkligt nog har den här romanen lyckats vara både spännande och förutsägbar på samma gång.

Den största styrkan hos boken, vari hela spänningen vilar, är just i frågan: vad har egentligen hänt i Catherines förflutna? I jakten på vetskap flyger sidorna förbi och Disclaimer blir en väldigt snabbläst, spännande bok. Det hjälper att baksidetexten inte avslöjar något och att Renée Knight hela tiden ger läsaren precis tillräckligt med information för att man ska vilja fortsätta läsa, men inte för att bli tillfredsställd. Boken är skickligt utförd och upplagd, och det är dess största styrka - till skillnad från språket som inte direkt bjuder på några större upplevelser, utan snarare är rätt torrt och trist.

Det är ungefär i mitten av boken, när det gångna händelseförloppet börjar vecklas ut, som jag börjar kunna räkna ut hur det egentligen ligger till. Resten av läsningen är en bekräftelse på att jag haft rätt, och det är inte dåligt, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte var rätt tråkigt. Händelser som kändes spännande och intressanta i början av boken cementeras och när den spänningen försvinner läggs fokuset över mycket på karaktärerna. Och jag märker att jag då tappar engagemanget för ganska mycket, för karaktärerna är, tyvärr, inte särskilt välskrivna. De är schablonartade och ganska tunt tecknade, och även om de fyller sina roller helt okej och gör vad de ska inom ramen för berättelsen, klarar de inte att hålla upp berättelsen helt på egen hand.

Det jag också irriterar mig på en hel del i boken är hur överdrivet väl allting passar ihop, hur tillrättalagda alla händelseförlopp är. Det går hand i hand med språket och berättarstilen, som gärna blir alltför tillmötesgående. I slutet av romanen är det som att bara sitta ner och få allting förklarat för sig. Det är avslappnande läsning, men någon egen tolkning eller medverkan i berättelsen är bara att glömma. Det gör att boken tappar känsla och angelägenhet och blir mer av en redogörelse än en engagerande berättelse.

Men kanske väntar jag mig för mycket. Som en lätt, underhållande, och spännande psykologisk thriller gillar jag Disclaimer. Då och då påminner den mig svagt om Gillian Flynns Gone Girl, med bitar av ett pussel som långsamt läggs på plats. Det är en snyggt upplagd och planerad bok som håller läsaren på halster, men som tyvärr brister en del i språket. Men om man mest är ute efter en underhållande, lättläst och spännande läsupplevelse, så tipsar jag om Disclaimer utan att tveka.

"Disclaimer", 2015